tirsdag 25. mai 2010

61%? Statistikk kan misbrukes

61 prosent positive til innvandring i Norge. Seks av ti innbyggere her i landet mener at innvandring er positivt, ifølge en måling som Sentio har laget for Nationen.

Mer kuriøs "informasjon til folket". Jeg kan ikke annet enn å tvile på sannhetsgehalten i VG's overskrift og i artikkelens øvrige påstander.

Det hadde vært interessant å få vite litt mer rundt denne undersøkelsen. Hvilke spørsmål har blitt stilt? Hvem har svart, hvem har ikke svart? Telefon-intervju, eller annen måte? Hvordan kommer de frem til at 61 prosent er positive til innvandring til Norge? Er det innvandring av somaliere eller av utdannede vestlige personer?

Kombinasjonen av et venstre-vridd meningsmålings-institutt (alle som jobber i Sentio er sosiologer av en eller annen støpning), venstrevridde journalister og ukjent meningsmålings-metode fører til en artikkel i beste sosial-demokratisk ånd: slutt å tenk selv, bare overlat det til oss. Det tviler jeg på er en god ide.

Nyheter, som forskning (jmf Eia, Hjernevask), er politisert.

Jeg kan ikke annet enn å le litt av at det er Nationen, en kristen avis, som opprinnelig har bestilt denne meningsmålingen. Noen som sa "naiv"?.


Mener integreringen er mislykket. Ny undersøkelse om nordmenn og innvandring

Her er en ny undersøkelse som tilsynelatende har en totalt motsatt konklusjon av hva man presenterte for noen dager siden (se teksten ovenfor). Jeg gidder ikke bruke tid på "hva var det jeg sa" osv. Synes det er interessant å lese at vår minister Audun Lysbakken tror at folks oppfatning rundt innvandring stammer fra det politikerne sier, og at svaret på en misfornøyd befolkning er mer propaganda. Fyren er åpenbart kommunist.

Audun Lysbakken, du bør finne deg noe annet å gjøre. For du er fullstendig ute av kontakt med realitetene.

Det holder godt å ta seg en tur i Oslo by for å se hvordan norsk innvandringspolitikk fungerer, og gjerne litt lenger øst enn Frogner/Majorstua. Det er flere med hijab enn uten, de er stort sett gravide, og det er flere mørkhudede enn hvite. Eller få deg medlemskap på et treningsstudio e.l. der innvandrere ferdes så vil du fort oppdage hvem som er høyrøstet, uhøflige og tildels truende (når de er flere sammen). Eller ta en titt på kriminalitets-statistikken.

På den annen side - jeg tror mange vil finne seg til rette med den norske modellen, der vi alle er klienter av velferdsstaten og kan heve penger uten å jobbe.

46 kommentarer:

  1. Dette er bestillt sprøyt.
    Ingen nordmenn nesten uten unntak er svært imot innvandring og totalt mot innvandring fra muslimer.

    Dette er intet mere enn løgn pr.bestilling for å fremheve sin PK politikk. Tsk, tsk!

    SvarSlett
  2. Det er ikke rart at pro-innvandring er størst i Oslo.Der er det jo snart bare innvandrere eller etterkommere av disse.Innkludert de med høyest possisjon.

    SvarSlett
  3. Dette har jeg ingen tro på.
    Skulle gjerne ha sett spørsmålene.
    Var det spørsmål ala "Er du positiv til innvandring fra Sverige?" så skjønner jeg det bedre.

    SvarSlett
  4. Jeg også tvilte med en gang jeg så dette. Noe skurrer. Vi ve at nær 80% kanskje mere misliker innvandring. At de med utdanning liker minoritetsgrupper er fordi i utdanningen har de lært om sosialisme og den norske snillismen. Dvs de blir utdannet dumme.

    SvarSlett
  5. Dette må være feil. Kan med sikkerhet si at ingen jeg kjenner (og jeg kjenner en del folk) er udelt positive til innvandring slik vi har det i dag. Nå har vi jo begynt å få en så stor innvandrerbefolkning at de kanskje er med på å influere på resultatet.

    SvarSlett
  6. 61% er positive til at Bergensere flytter til Oslo føler jeg at kunne vært mer riktig.

    Dette er bare bullshit, og direkte provoserende av VG å skrive. Men det skal jo sies at journalistikken til VG sjelden holder mål, og kune baserer seg på "linkbaiting" (Altså oppsiktsvekkende overskrifter).

    For at dette skal ha noe som helst hold whatsoever må de legge ved undersøkelsens art også, som andre allerede har sagt her.

    SvarSlett
  7. Jeg har ikke svart på denne undersøkelsen....?

    Jeg er sikker på at det er mange som ikke har det.

    SvarSlett
  8. Ingen har spurt meg heller. Ikke uvanlig at slike produserte tall blir presentert for å styre folks mentalitet.

    Det er mere kriminalitet iform av knivstikking, voldtekter, drap osv som er direkte relatert til innvandring. Og 61% av befolkningen er positive? Hahaha...

    Det motsatte er nok sant.

    SvarSlett
  9. Jeg har blitt spurt via oppringing (Faktisk flere ganger). Det var en annen undersøkelse da, men det jeg stusset over var valgmulighetene til svar på slike spørsmål. Var jo nesten nødt til å bli vridd på en eller annen måte.

    "På en skala fra 1 til 5 hva synes du om at høyrehendte bør få kjøre bil?"

    Kanskje ikke akkurat ordrett men du forstår nok ;)

    SvarSlett
  10. 61% er positive??????? Dette må være feil!!!

    SvarSlett
  11. Svært merkelig.... nesten alle jeg kjenner er mer eller mindre imot innvandring...såkalt skeptisk.

    Se forøvrig hva som skjer med fraflytting i de større byene i Sverige: http://www.document.no/2010/05/flykten_fra_flerkulturen.html#more
    Også her påstår de at befolkningen er "positiv" til invandring i media. Men da er det stort sprik mellom teori og praksis ihvertfall.

    SvarSlett
  12. Med alle skrivefeil og dårlig språk som er å finne i kommentarene ovenfor, forstår man i det minste godt, hvem i dette landet som er mot innvandring. Sannsynligvis er det ikke de mest beleste og informerte av oss, hvilket forøvrig ikke betyr at undertegnede mener at innvandring kun er positivt. Det eneste jeg vet, er at Norge er et godt land å bo i, og de aller fleste kan få seg et godt liv her. Antageligvis er det mange miserable mennesker i dette landet, som i steden for å gjøre noe positivt med livet sitt, synes det er bedre å skylde på andre for deres egne problemer.

    SvarSlett
  13. Jeg har ingen utdannelse - og jeg er i mot innvandring fra muslimer! Muslimer er skremmende!
    Trine

    SvarSlett
  14. Det her blir for dumt. Hvor har de rekruttert folk til å svare på den undersøkelsen her..?? De aller fleste jeg kjenner mener nok at det er nok med innvandrere i norge om dagen. I oslo er vel over en tredel innvandrere.. Og skulle ikke forundre meg om det er der de har tatt undersøkelsen fra også.

    SvarSlett
  15. 61 % av innvandere er positiv til mer innvandring skulle det ha stått...

    SvarSlett
  16. ´

    61% av Norges befolkning er idioter.

    `

    SvarSlett
  17. Bare tull, alle vet nå at vi nordmenn er imot mer inntak av innvandrere. Denne testen holder ikke mål i det hele tatt. Vi er så imot muslimer osv, så borgerkrigen ligger ikke langt ut i fremtiden. De ødelegger landet vårt.

    SvarSlett
  18. Du hørtes vell ikke helt norsk ut..

    Men det skall jo sies at det snart er 61% utlendinger ilandet snart!

    Skyt å Grev ned;)

    SvarSlett
  19. Høres ikke norsk ut. Tror nok det, ellers hadde jeg ikke skrevet det. Har sett meg mektig lei på...stakkars innvandrere osv. Tull med de aller fleste. Send dem dit dem kom fra, før de tar over hele landet og Norge blir et muslimsk land....

    SvarSlett
  20. er jo snart en million negere....

    SvarSlett
  21. Spørsmålet som har vært stilt er ganske enkelt "Er du positiv eller negativ til innvandring til Norge"
    Mer nøytralt går det faktisk ikke an å stille spørsmålet.

    SvarSlett
  22. Alle innvandrere UNNTATT muslimer er velkomne til å slå seg ned i Norge! For eksempel er alle sorte kristne afrikanere; hjertelig velkomne!
    Rasist? Når man er i mot muslimer! Er muslimer blitt en ny ”rase”?? Muslimer er både røde, hvite, brune, gule og svarte – alle raser er representerte blant muslimene!
    Muslimene som innvandrer til Norge passer ikke inn i landet! Reis heller til Iran og Saudi Arabia der er BNP høyt og alle er muslimer. Der kan jo dere jobbe og slå dere ned blant likemenn!

    SvarSlett
  23. Siden det er så mange som lurer på hva det ble spurt om, hvor mange som ble spurt, hvor de bodde osv. - tallane ligger her:

    http://multimedia.api.no/www.nationen.no/archive/03253/Bakgrunnstall_3253577a.pdf

    SvarSlett
  24. For en meningsløs undersøkelse. Hadde dem lagt til 'ikke-vestlig' i spørsmålet, ville resultatet vært noe helt annet.

    SvarSlett
  25. eyy holdskjeft og vær litt positiv, folk som deg for ingen venner :) statistikken viser 61%, benekter du fakta ? Altså ikke tro at alle norske er like trangsynte som deg, vær litt positiv, ellers så dør du alene :)

    hilsen en norsk kurder ;)

    SvarSlett
  26. Hvem sa jeg ikke var positiv "norsk-kurder"? Hvis du hadde lest innlegget, så benekter jeg ingenting. Jeg bare konstanterer at tallene ville vært annerledes dersom spørsmålet hadde blitt formulert på en annen måte. Denne undersøkelsen er typisk vis-vas som bare selvgode sosialister fryder seg over.

    SvarSlett
  27. du, jeg skjønner jævla godt hva du mener med det inlegget. Ikke kom her å si at du ikke mente ditten eller datten.
    For det første:Hvorfor lagde du inlegget hvis du er så positiv ?
    For det andre:Hvorfor støtter du fakta akkurat når det er innvandrere som blir satt i dårlig lys ?
    Jeg har sett alle de andre inleggene dine, og da ser du ganske mye opp til vg, nå ble du litt svikta av vg ser jeg :)
    Hvis du ikke benekter noe, hvorfor skriver du dette : "Jeg kan ikke annet enn å le litt av at det er Nationen, en kristen avis, som opprinnelig har bestilt denne meningsmålingen. Noen som sa "naiv"?."
    Okei, la oss si at du ikke benekta det, men en ting skal du vite og det er det at ikke alle er imot innvandrer sånn som du, du ser statistikken og fakta er fakta. Det er ingenting å diskutere :)

    -norsk kurder :)

    SvarSlett
  28. jeg syns vi skal ta imot flere mennsker,og hjelpe de få ett bra liv i norge

    SvarSlett
  29. Innvandring av muslimer er usunt for norge og resten av vesteuropa.Muslimene er frekke og tar seg til rette.Jeg tenker på hva som skjedde under denne demonstrasjonen deres da f.eks. universitetsplassen ble en bønneplass, med forøvrig visepresidentens velsignelse. Det bør nevnes at denne presidenten er muslim. En forhenværende velger

    SvarSlett
  30. når skal en pakistaner bli statsminister her i norge??? en neger har blitt verdens mektigste i verden .nemlig obama. våkne nordmenn!!!slutt å leke nazister....

    SvarSlett
  31. Ja til arbeidsinnvandring - nei til muslimsk innvandring!
    Enkelt og greit!

    SvarSlett
  32. stakkars utlendinger,jeg skammer meg over være norsk. her kommer folk for å leve normalt liv.vekk fra alt krig og elendighet,slik vi gjorde,da vi dro til usa pga sult osv.. slutt å klage på utlendingene,de er en del av norske sammfunnet.bli heller venner med de,enn å ha fordommer og hat.vi alle er likeverdige mennsker.ingen er bedre

    SvarSlett
  33. Morsom denne anonym 25. mai 2010 11.55. Han/hun fremstår som en parodi på en bedreviter på venstresiden; han klager på skrivefeil, men har mest sannsynlig det innlegget med flest skrivefeil av alle.

    Når vi ikke får vite noe mer om forskningen enn konklusjonen er det ofte en grunn til det. Dette er noe som har vært svært typisk for f.eks. kjønns-"forskning".

    SvarSlett
  34. nå får det være nok! ja til mulimer jøder katolikker ..alle er velkommen til norge.vi er ikke rasister,nok av mat og jobb har vi også. så bare kom kjære brødre og søstre...vi alle er guds barn..

    SvarSlett
  35. jeg er gift med en muslim og kan love dere,han er verdens beste. slutt med fordommene,muslimene er del av norge. vi har mye å lære... alle er velkommen. anne

    SvarSlett
  36. Muslimer er greie helt til de voldtar og slår deg!

    SvarSlett
  37. og det gjør aldri nordmenn??????? idiot! eller misbruker barn mener du? din lommemann!

    SvarSlett
  38. Norske kvinner som muslimer velger å gifte seg med - er alt for stygge til å få et normalt nypp med - en normal etnisk nordmann.
    Voldtekt og sex med muslimer = Muslimene kryper opp i et hvert hull( også assholet ditt!!!)

    SvarSlett
  39. Siste sjanse for stygge norske røyer = muslimer!!!!Ha ha ha

    SvarSlett
  40. Gjett hvor mange overfallsvoldtekter har skjedd siste 3 årene? ca 35. Og hvor mange % har blitt begått av ikke etniske normenn ?..

    100%.

    NEI, til invandring..

    SvarSlett
  41. Hvis dette er tilfelle, hvorfor tørr da ikke Jens å ta en skikkelig folkeavstemning på dette? Omtren som et valg, dr alle kan avgi sin stemme. Men nei, det skjer ikke, men da hadde sannheten kommet fram.

    SvarSlett
  42. Til anne

    Du er ikke anne enn en asylmadrass og en asylhore. Du skulle bli dyppet i kjære og hønsefjør og pisket naken gjennom byen og deretter skull du bli forvist fra landet! Du er skam for det noske folk, men du er sikkert så stygg at du ikke får noen andre heller!

    SvarSlett
  43. Jeg er så glad for at jeg har emigrert til Spania! Jeg får stadig bevis på at jeg har gjort det rette. Uansett, jeg jobber aktivt med å få alle de stakkars afrikanske gateselgerne (solbrilleselgerne, klokkeselgere, etc) til Norge. Jeg forteller dem hvordan det er i Norge og at det står en delegasjon klar på flyplassen når de lander, som vil fortelle dem rettighetene de har straks de lander på norsk jord. AT de får hus og at de får ny bil, at de får dobbelt betalt for barn og at de også har krav på masse annet. Får de det ikke, så kan de gå til TV og aviser og det første og viktigste ordet de må lære seg på Norsk er “rasist”

    Tro meg eller ikke, men dette gjør jeg faktisk. De stakkars afrikanske gateselgerene som er vant med å bli kjeppjaget av Policia Local og Guardia Civil har vanskelig for å tro meg, men jeg ber dem undersøke det. De kan hive sine pass, de kan si de flykter fra politisk forfølgelse med fare for sitt liv i sitt hjemland, og likevel så kan de dra på en farefull ferie til hjemlandet sitt, igjen, når de har fått sine rettigheter i Norge. AT uføretrygder går i arv og de trenger slettes ikke bo i Norge.

    Det er mulig jeg vil lage løpesedler og levere ut hver gang de kommer til bordet mitt, der jeg nyter min kalde cerveza. Det jeg forteller dem er ikke løgn. Det er rett og slett sannheten. Det som er fint med det, er at oss “spanjoler” kan slippe å ha de hengene rundt oss som fluer når vi skal nyte solen, mat og noe godt å drikke. Nå skal jeg også ta med den siste statistikken, der det viser at 61% elsker dem og de trenger ikke en gang bevise sin identitet nå, før de skal ha seg jobb. Spesielt, så viser undersøkelsen at Norske kvinner liker dem ekstra godt, og selv om Norge er et lite land, så det er mange jenter å velge mellom.

    Jeg føler meg veldig snill når jeg hjelper disse stakkars menneskene til et liv i lusksus i molbolandet og nisselandet Norge. Det er imidlertid gøy å komme å se på “gamle tomter” med en bil som koster 1 tredjedel av prisen jeg ville gitt i Norge og samtidig så er det gøy å se hvordan jeg selv var en gang og grøsse over hvor ille det var.

    SvarSlett
  44. Ens egne personlige erfaringer er sjelden representative for hva nordmenn jevnt over mener. Heldigvis lar ikke det store flertall av nordmenn seg narre av høyreekstreme gruppers konspirasjonsteorier rundt innvandring.

    Fo de som søker mer grundig statistikk hvor de kan gå i dybden kan jeg anbefale ssb:
    http://www.ssb.no/emner/00/01/30/rapp_hold_innv/utg.html

    Sentios undersøkelse bekrefter den positive trenden over mange år at nordmenn blir stadig mer positive til innvandring.

    Sentio er forøvrig ikke noe "venstreradikalt" institutt. Det er en kapitalistisk bedrift som har som hovedmål å tjene penger. Jukser de med statistikk vil de fort miste kundene sine.

    SvarSlett
  45. Er også enig i at generell innvandring er bra. Oppgangen kan nok type på at flere assosierer innvandring med vestlig arbeidsinnvandring, noe som er selvsagt til det gode.

    Siterer fra rapporten:

    "En mulig årsak til disse endringene som alle peker i samme retning, er det økte
    innslaget av europeiske arbeidsinnvandrere i arbeidslivet i siste fase av den
    økonomiske høykonjunkturen i Norge."

    Problemet, på lik linje med spørreundersøkelsen som denne bloggen omtaler, er at det ikke er skilt mellom vestlig og ikke-vestlig innvandring. Det er ikke engang skilt mellom arbeidsinnvandrere og asylsøkere/flyktninger.

    SvarSlett
  46. dere som trur muslimene er dtittfolk,er ikke fornøde med dere selv. muslimer her i norge er snille mennsker,og til dere som mener jeg er stygg ,som er gift med muslim. hallo? ja dere er ikke rasiseter??? hatt par mislykket forhold med mine egne,som proterte alc fremfor familie. og ja denne muslimen er mye bedre mennske enn dere dumme rasister! JA TIL FLER MUSLIMER.TIL HELVETE MED RASISTER!TIL HELVETE MED DE SOM HATER ANDRE MENNSKER!! PS! DE ER MYE BEDRE ENN NORSKE LATE MANNFOLK. ANNE

    SvarSlett